Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Κεντρική σελίδα

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΙΔΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΣΚΟΠΟΣ

Το Εργαστήριο Προσαρμοσμένης Κινητικής Δραστηριότητας/Αναπτυξιακών & Κινητικών Διαταραχών ιδρύθηκε  με το Π.Δ. 9/2003 (ΦΕΚ 6/20-1-2003 τ.Α΄). Αποτελεί ένα από τα τρία βασικά και ανεξάρτητα  Εργαστήρια του Τομέα Θεωρητικών Επιστημών της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο Εργαστήριο οι εργαζόμενοι και οι συνεργάτες επιτελούν έργο εκπαιδευτικό, ερευνητικό και κοινωνικό. Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο Εργαστήριο  συμβάλλουν :

  1. στην εκπαίδευση των φοιτητών που εξειδικεύονται στην Προσαρμοσμένη/Ειδική Φυσική Αγωγή (ΕΦΑ),
  2. στην εκπαίδευση μεταπτυχιακών, διδακτορικών και μεταδιδακτορικών πτυχιούχων ΑΕΙ της ΣΕΦΑΑ αλλά και άλλων συναφών σχολών και τμημάτων της χώρας,
  3. στη διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου του Εργαστηρίου,
  4. στη συνεχιζόμενη επιμόρφωση και  εξειδίκευση των Καθηγητών Φυσικής Αγωγής (ΚΦΑ) που εργάζονται ή επιθυμούν να εργαστούν σε ειδικά σχολεία, συλλόγους και άλλες μονάδες ειδικής αγωγής,
  5. στην παροχή υπηρεσιών προς τρίτους,
  6. στην εκπόνηση και υλοποίηση επιδοτούμενων προγραμμάτων έρευνας και επιμόρφωσης στο πλαίσιο ΕΣΠΑ,  HORIZON κ.ά. 

Στη δραστηριότητα του Εργαστηρίου περιλαμβάνεται η διδασκαλία και εκπαίδευση των φοιτητών της ΣΕΦΑΑ, σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, στο γνωστικό αντικείμενο της “Προσαρμοσμένης/Ειδικής Φυσικής Αγωγής”. Στο περιεχόμενο αυτού του γνωστικού αντικειμένου εντάσσονται οι εξής θεματικές:

  • Γενικές αρχές της Παιδαγωγικής επιστήμης και της Ειδικής Αγωγής.
  • Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στην ΕΦΑ.
  • Εκπαιδευτική πολιτική και νομοθετική αντιμετώπιση των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ).
  • Θεωρίες, μέθοδοι και πρακτικές εφαρμογές στην εκπαίδευση των ΑμεΑ.
  • Πρώιμη ανίχνευση αναπηριών και μαθησιακών δυσκολιών.
  • Σχεδιασμός κι εφαρμογή προγραμμάτων αξιολόγησης φυσικών και κινητικών διαταραχών, καθώς και εκπαιδευτικών προγραμμάτων παρέμβασης και πρώιμης παρέμβασης.
  • Σύνταξη και υλοποίηση εξατομικευμένων προγραμμάτων άσκησης.
  • Έγκαιρη και ολοκληρωμένη παρέμβαση στις εκπαιδευτικές ανάγκες των ΑμεΑ.
  • Διαγνωστική μεθοδολογία και πρόγνωση των διαταραχών, που αντιμετωπίζουν τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία.
  • Επιπτώσεις των συγκεκριμένων διαταραχών στην εκπαίδευση, στην οικογένεια, στο κοινωνικό σύνολο, στην επαγγελματική αποκατάσταση.
  • Επεξεργασία και παρουσίαση ερευνητικών, θεωρητικών και εκπαιδευτικών ζητημάτων σχετικών με τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό, καθώς και η διεπιστημονική τους προσέγγιση.

Η εκπαίδευση των φοιτητών ολοκληρώνεται με τις πρακτικές ασκήσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται σε μονάδες ειδικής αγωγής και ειδικά σχολεία. Κατά τη διάρκεια της πρακτικής τους άσκησης οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν εξειδικευμένη γνώση και εκπαιδευτικές εμπειρίες συνεπικουρώντας το έργο των ΚΦΑ που εργάζονται εκεί. Με τις πρακτικές ασκήσεις, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο εκπαιδευτικό υλικό των μαθημάτων που διδάσκονται, προετοιμάζονται και αποκτούν δεξιότητες επαγγελματικές, με τις οποίες μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της σύγχρονης ειδικής εκπαίδευσης.

Οι πτυχιούχοι της "Προσαρμοσμένης/Ειδικής Φυσικής Αγωγής" είναι ειδικοί παιδαγωγοί, οι οποίοι στελεχώνουν ειδικά σχολεία και μονάδες ειδικής αγωγής, αθλητικά σωματεία και συλλόγους όπου καλλιεργούνται Παραολυμπιακά αθλήματα, καθώς και ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης). Επίσης μπορούν να εργαστούν σε μονάδες ηλικιωμένων, σε προγράμματα εκπαίδευσης παιδιών με χρόνιες παθήσεις μέσα σε νοσοκομεία, σε κέντρα απεξάρτησης ατόμων χρηστών ναρκωτικών ουσιών όπου η φυσική δραστηριότητα είναι μέρος του προγράμματος απεξάρτησης, σε εξατομικευμένα προγράμματα άσκησης και φυσικής αναψυχής για άτομα που βρίσκονται σε ανάρρωση και αποκατάσταση, και σε προγράμματα ένταξης μετά από μακρόχρονη παραμονή σε  θεραπευτήρια.